Senator Michalski nie odpuszcza sprawy Pendolino

0

Senator Jan Michalski skierował oświadczenie do minister infrastruktury i rozwoju Marii Wasiak, w którym porusza ważne kwestie dotyczące przyszłości kolei  na terenie powiatu zgorzeleckiego.

Senator podejmuje tematy m.in. elektryfikacji linii E30 na odcinki Węgliniec-Zgorzelec, bezpośredniego połączenia z Warszawą oraz remontu dworca w Węglińcu, który mógłby ponownie stać się ważnym węzłem przesiadkowym dla południowo-zachodniej Polski.

Oświadczenie Senatora Jana Michalskiego:

Szanowna Pani Minister!
W związku z uzyskaną odpowiedzią na pismo z dnia 26 marca 2015 r. (sygn. DTK.VI.054.11.2015.JW.1) proszę o wyjaśnienie następujących kwestii:

  1. Na jakim etapie jest realizacja projektu elektryfikacji linii E30 na odcinku Węgliniec – granica państwa?
  2. Jakie przeszkody techniczne i finansowe uniemożliwiają uruchomienie bezpośredniego połączenia Węgliniec – Warszawa?
  3. Kiedy na dworcach w Zgorzelcu i Węglińcu zostaną oddane do użytku toalety dla pasażerów?
  4. Kiedy zostanie przeprowadzony remont niszczejącego kompleksu dworcowego w Węglińcu?
  5. Czy istnieje możliwość zorganizowania parkingu dla podróżnych na terenie węzła kolejowego w Węglińcu, zachęcającego do korzystania z połączeń kolejowych?
  6. Czy istnieją techniczne przeszkody do przejazdu pociągu Pendolino na odcinku Węgliniec – Warszawa?

Wszyscy doskonale wiedzą, że Węgliniec to miejscowość licząca około trzech tysięcy mieszkańców, ale węzeł kolejowy w Węglińcu należy do największych w Polsce. Może skomunikować cały obszar południowo-zachodniej Polski, to jest powiaty: zgorzelecki, lubański, bolesławiecki, lwówecki, żarski i żagański. Bezpośrednie połączenie kolejowe z Warszawą pozwoliłoby na korzystanie z usług kolei mieszkańcom Legnicy, Chojnowa, powiatów jaworskiego, złotoryjskiego i całego Legnicko-Głogowskiego Okręgu Miedziowego. To blisko milion mieszkańców. Jeżeli ten argument jest niewystarczający, podam inny. Dzięki połączeniu ze Zgorzelcem, które mogłoby zostać przedłużone do Görlitz, z usług kolei mogliby korzystać obywatele Niemiec z całej Saksonii i nie tylko.
Dzisiaj młodzież z Dolnego Śląska studiuje nie tylko we Wrocławiu, ale również w Opolu, Katowicach, Krakowie czy samej Warszawie. Linia kolejowa E30 została zmodernizowana do prędkości umożliwiającej poruszanie się również pociągu Pendolino. Tylko na odcinek ze Zgorzelca do Opola wydano na modernizację torów ponad 3 miliardy zł. Jestem przekonany, że najwyższy czas, by skończyć z poglądem, że na kolei nic się nie opłaca. Liczę, że Pani Minister doprowadzi do zakończenia tego niesławnego wykluczenia kolejowego zachodnich rubieży. Przez wiele lat realizowane były przecież bezpośrednie połączenia ze Zgorzelca do Warszawy i Krakowa, a nawet Przemyśla.
Wprowadzone połączenie do Węglińca, po elektryfikacji odcinka Węgliniec – Zgorzelec, mogłoby zostać przedłużone do granicy państwa, a do tego czasu kolej zyskałaby wielu pasażerów, którzy nie uciekną do innych przewoźników drogowych czy nawet lotniczych. Testem weryfikującym zapotrzebowanie na połączenie Węgliniec – Warszawa mógłby być pociąg TLK PKP Intercity, wprowadzony do rozkładu jazdy planowanego w grudniu. Działając w imieniu wielu mieszkańców oraz mając wsparcie wielu samorządów, liczę na konkretne i precyzyjne odpowiedzi.

Z wyrazami szacunku Jan Michalski

Share.

About Author