Przepisy, które dotyczą zwrotu produktu do sklepu internetowego, obowiązują od dwóch lat. Pomimo tego wciąż wiele osób, zarówno wśród sprzedawców jak i kupujących nie dokładnie się w nich orientuje. Kwestie związane z możliwością odstąpienia od umowy sprzedaży, która została zawarta na odległość sprawiają wiele trudności. Artykuł ten ma więc przybliżyć najważniejsze zasady związane z tym, kiedy i w jakiej sytuacji możesz odstąpić od umowy.
Zwrot towaru bez podania przyczyny
Zwrot towaru bez podania przyczyny jest możliwy, jeśli zawarłeś umowę sprzedaży na odległość. Musisz wiedzieć o tym, że umowa sprzedaży na odległość dotyczy zarówno tej, którą zawierasz:
- przez internet,
- przez telefon.
Jaki czas na zwrot towaru zakupionego przez internet?
Już postanowiłeś, że chcesz zwrócić towar zakupiony przez internet? Z pewnością więc warto wiedzieć, jak długi termin ci przysługuje na dokonanie zwrotu. Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta na odstąpienie od umowy przysługuje ci czternaście dni kalendarzowych. Czas ten obowiązuje od momentu, kiedy:
- objąłeś zamówiony produkt w posiadanie (w przypadku odbioru przesyłki),
- zawarłeś umowę (w przypadku wykupienia usługi).
Ciebie, jako konsumenta, przedstawiciel sklepu musi wyraźnie poinformować o prawie do odstąpienia od umowy. Powiadomienie to nie powinno mieć miejsca później, niż w momencie, gdy chcesz zawrzeć umowę na odległość. Jeśli nie zostaniesz w tym czasie o tym poinformowany, możesz odstąpić od umowy w terminie do dwunastu miesięcy.
Zwrot produktu – formularz odstąpienia od umowy
Tobie, jako konsumentowi, przedsiębiorca powinien dostarczyć odpowiedni wzór formularza, za pomocą którego będziesz mógł odstąpić od umowy. Jednak wcale nie musisz korzystać z takiego dokumentu, jeśli chcesz odstąpić od umowy. Wystarczy bowiem, że powiadomisz o tym fakcie sprzedawcę przez telefon, bądź też za pośrednictwem internetu. UOKiK proponuje, by konsumenci odstępowali od umowy w dwóch etapach. Najpierw informujesz sprzedawcę o tym, że chcesz zrezygnować z produktu i odstępujesz od umowy, a następnie odsyłasz produkt.
Zwrot towaru – zwrot kosztów przy odstąpieniu od umowy
Kiedy sprzedawca otrzyma od ciebie zwrócony produkt, ma czternaście dni na zwrócenie kosztów związanych z zakupem produktu i kosztem przesyłki. Jednak musisz się liczyć z tym, że zgodnie z przepisami, sprzedawca zwraca ci koszty za przesyłkę wysłaną w jedną stronę. Zatem musisz odesłać przesyłkę już na własny koszt. W dodatku sprzedawca zwróci ci koszt za przesyłkę, która w jego sklepie jest najtańszą opcją. Jeżeli wybrałeś więc droższą przesyłkę, nie możesz liczyć na to, że sprzedawca tę kwestię uwzględni przy dokonywaniu zwrotu kosztów. Warto więc zawsze rozważyć wybór najtańszej przesyłki, by nie być stratnym w razie późniejszego zwrotu produktu.
Jeśli chcesz w kilka minut odesłać produkt, zdecyduj się na serwis zwracam.pl. Bardzo szybko uda ci się wygenerować formularz odstąpienia od umowy, a także skontaktować się z kurierem w celu wysłania przesyłki.