PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. usprawnią międzynarodowy ruch kolejowy przez Nysę Łużycką. Nowy most Bielawa Dolna – Horka na dolnośląskim odcinku linii E 30 zapewni dwa razy szybszy przejazd większej liczbie pociągów i możliwość transportu cięższych ładunków. Przeprawa współfinansowana ze środków UE kosztuje 23 mln zł.
Most nad Nysą Łużycka zastąpi starą przeprawę. Budowa ruszyła po uzyskaniu niezbędnych polskich i niemieckich dokumentów m.in. związanych z ochroną środowiska. Od lutego trwa rozbiórka wyeksploatowanych konstrukcji. Poprzedziło ją usunięcie toru i przygotowanie przeprawy technologicznej. Stalowe elementy mostu po zdjęciu są cięte i wywożone z terenu budowy. Demontaż zakończy się w maju. Następnie wykonawca rozpocznie likwidację starych podpór oraz pracę przy żelbetowych przyczółkach. Kolejnym etapem będzie mocowanie pali, niezbędnych przy budowie fundamentów nowego mostu. Prace potrwają do końca 2016 r.
Długość nowej przeprawy wyniesie blisko 160 metrów – o 23 metry więcej, niż poprzednia. Obiekt zapewni przejazd pociągów po dwóch torach, ponad dwukrotnie szybciej – nie 50 km/h lecz 120 km/h. Inwestor zwiększy również nośność obiektu, czyli składy będą mogły wozić cięższe ładunki. Tory na nowym moście, podobnie jak zmodernizowana linia E 30, zostaną zelektryfikowane. Sprawny i bezpieczny ruch pociągów pomiędzy granicznymi stacjami – Węglińcem i Horką zapewnią nowoczesne urządzenia automatyki i telekomunikacji. Zadbano również o ochronę środowiska. Konstrukcja toru zapewni cichy przejazd pociągu, a montaż separatorów wody zatrzyma zanieczyszczenia powstające na linii.