Od sprawnego układu hamulcowego zależy nasze bezpieczeństwo na drodze! Nie zapominajmy, że nasz niesprawny pojazd może przyczynić się do groźnego wypadku z innymi uczestnikami ruchu drogowego! Niestety kierowcy w dużej mierze nadal ignorują powstałe niesprawności w swoich samochodach. Niewiedza czy zwykłe zaniedbania?
Poznaj budowę, ustal awarię
Każdy kierowca powinien wiedzieć, że układ hamulcowy to wszystkie elementy w samochodzie, które umożliwiają jego zatrzymanie w czasie jazdy. Pierwszy układ nazywany podstawowym sterujemy z użyciem pedału hamulca, drugi układ -pomocniczy to włączany przez nas „hamulec ręczny”. Wśród najważniejszych części dla naszego bezpieczeństwa znajdziemy m. in. pompę hamulcową, przewody hamulcowe, zaciski, cylinderki, klocki, tarcze, szczęki, system antypoślizgowy i bębny hamulcowe. Jak jednak rozpoznać awarię układu?
- Kontrolki – Zazwyczaj pierwszymi symptomami są świecące się kontrolki układu hamowania. Wielu kierowców uskarża się na metaliczne odgłosy. Zaniepokoić powinny nas też wszelakie piski i wibracje, a także znoszenie pojazdu w trakcie naciskania hamulca. Najczęściej słysząc takie dźwięki mamy do czynienia z wyeksploatowanymi klockami hamulcowymi. Te charakterystyczne odgłosy świadczą o pocieraniu metalu o tarczę hamulcową. Każdy kierowca w takiej sytuacji powinien niezwłocznie wymienić zużyte elementy.
- Kiepski hamulec ręczny – Wielu kierowców ma problem z hamulcem postojowym, który z czasem przestaje działać. Powodem jego awarii jest najczęściej zużycie linki, szczęk lub bębnów hamulcowych. Przy takiej usterce warto sprawdzić też szczelność całego układu. Nie bagatelizujmy hamulca ręcznego, to bardzo pożyteczna część układu, gdy znajdziemy się na stromych podjazdach.
- Nieskuteczne hamowanie– Płyn hamulcowy ma ogromny wpływ na kontrolę procesu hamowania. Jeśli nie wymieniamy go regularnie ciecz przestaje być skuteczna i możemy stanowić zagrożenie na drodze. Środek bezwzględnie należy dopasowywać do specyfikacji podanej w książce serwisowej pojazdu. Dlatego zapisujmy datę wymiany płynu, by nigdy ta ważna kwestia nie uciekła nam z pamięci.
- Dziwne slalomy przy hamowaniu – Kiedy samochód nie zatrzymuje się w linii prostej jest to dla nas znak, że nacisk na koła nie jest równomierny. Gdy staje się on większy tylko na jedno koło pojazd zaczyna dziwnie reagować przy hamowaniu. Inną przyczyną takich zachowań jest zapieczony zacisk hamulcowy. To popularna usterka, gdy nie dbamy regularnie o sprawność układu.
Jak często kontrolować?
Specjaliści zalecają sprawdzanie układu hamulcowego co 15 tysięcy kilometrów. Czynność warto wykonać przy okazji wymiany opon na letnie bądź zimowe. Nie warto na własną rękę decydować się na jakiekolwiek naprawy. Pamiętajmy, że układ hamulcowy decyduje o naszym bezpieczeństwie! Samodzielne usuwanie usterek może tylko pogorszyć stan naszego pojazdu. Tutaj nie ma żartów z wadami układu hamulcowego należy bezwzględnie zgłosić się do warsztatu! (źródło: http://motoneo.pl/czesci-zamienne/bebny-hamulcowe/ )