Gimazjum pije mleko, na zdrowie!

0

Dzisiaj w Ruszowskim Gimnazjum rusza akcja „Szklanka Mleka”. Gimnazjum jako jedno z nielicznych szkół bierze w tej akcji udział od samego początku. Tradycyjnie mleko wydawane będzie w stołówce szkolnej na przerwie po drugiej lekcji. Jeśli jeszcze nie zapisaliście swoich dzieci nic straconego. W każdej chwili można jeszcze zapisać. Dzieci mogą również to zrobić same. Odpłatność za miesiąc październik wynosi 7,70 zł Płatne w sekretariacie szkoły do 15 dnia każdego miesiąca. Akcja “Szklanka mleka” jest skierowana do szkół i przedszkoli. W Polsce trwa społeczna kampania reklamowa pod hasłem Pij mleko, będziesz wielki, która ma na celu uświadomienie dzieciom i ich rodzicom, jak ważne dla zdrowia jest picie mleka. Program „Szklanka mleka w szkole” koordynowany jest przez Agencję Rynku Rolnego.

Więcej o programie „Szklanka mleka”

Wszystkim powszechnie wiadomo, że mleko od zarania dziejów jest dla człowieka najważniejszym napojem. Wartości odżywcze i lecznicze mleka znane są od wieków: podawane było ono osobom chorym na gruźlicę, zalecano również przemywanie mlekiem oczu przy zapaleniu spojówek.

W Polsce trwa społeczna kampania reklamowa pod hasłem Pij mleko, będziesz wielki, która ma na celu uświadomienie dzieciom i ich rodzicom, jak ważne dla zdrowia jest picie mleka. Program „Szklanka mleka w szkole” koordynowany przez Agencję Rynku Rolnego jest zbyt mało nagłośniony, gdyż spotykamy się z przypadkami, gdzie do tej pory niektórzy dyrektorzy placówek oświatowych nie wiedzą na jakich zasadach działa program, a to właśnie dyrektorzy i nauczyciele powinni zachęcać do picia mleka w szkole, wspierani przez Ministerstwo Zdrowia.

Polskie dzieci spożywają jedynie 50% zalecanej normy wapnia – czynnika decydującego o prawidłowym rozwoju struktury kostnej. 99% wapnia w organizmie człowieka zmagazynowanych jest w zębach i kościach, z tym że gromadzi się on do ok. 30 roku życia, 50% całości magazynowane jest przez pierwszych 10 lat życia dziecka, 40% do 20 roku życia, a tylko 10% przez następne 10 lat. Przyswajanie niewystarczającej ilości wapnia w dzieciństwie powoduje w wieku dojrzałym m.in. zwiększoną podatność na choroby kości, szczególnie osteoporozę. Wapń uczestniczy w zachowaniu prawidłowego ciśnienia krwi, dzięki czemu zapobiega nadciśnieniu tętniczemu. Ponadto stwierdzono, że choroby serca i cukrzyca mogą mieć związek z zaburzeniami w metabolizmie wapnia. Mleko jest najlepiej przyswajalnym, najłatwiejszym i najbardziej powszechnym dostępem źródła wapnia, ale również zawiera zawiera wysokowartościowe białka, o wiele bardziej przyswajalne niż białka roślinne, łatwo przyswajalne tłuszcze, witaminy: A, B 2, D, E i K oraz ważne związki mineralne. Niestety, zachowania żywieniowe Polaków dowodzą, że współczesne dzieci nie lubią mleka. Dzieci narzekają na smak mleka i są przekonane, iż równie dobrze mogą sięgać po inne napoje np. colę czy oranżadę, bo do tego nakłaniają reklamy. Twierdzą ponadto, że nie są zachęcane i namawiane przez dorosłych do picia mleka. Za wprowadzeniem zwyczaju picia mleka w szkole przemawia fakt, że dzieci, które regularnie piją mleko albo jedzą inne produkty nabiałowe są mniej narażone na nadwagę w wieku późniejszym.

Programy mleczne realizowane w szkołach na świecie mają 50-letnią tradycję. W Finlandii, gdzie spożycie mleka na jednego mieszkańca wynosi 150 litrów rocznie, z programu korzystają wszyscy uczniowie. W Szwecji dotowane mleko przysługuje uczniom w wieku 7-15 lat.

Dobrym pomysłem jest akcja picia mleka w polskich szkołach, ale to od nas zależy: rodziców i pedagogów, na ile zaangażujemy się w tę akcję. Teraz rodzice mają okazję skorzystać z możliwości dotacji jakie daje prawo Unii Europejskiej.

Share.

About Author

Projektant graficzny, przedsiębiorca.